Foto: Nick Fewings

Hjärna och hjärta

Från tanke till handling

Det är inte ofta vi uppmärksammar att det endast skiljer en enda bokstav i stavningen på så vitt skilda organ som en hjärna och ett hjärta.

Vad gör ett ”n” eller ”t” hit eller dit?

På samma sätt skulle vi kunna föreställa oss att det som en verksamhet säljer och vad kunderna köper är samma sak.

Svaret är att det likt hjärnan och hjärtat uppfyller två helt olika behov.

Logik (hjärna) får oss att tänka, medan känslor (hjärta) får oss att agera.

Ett par klassiska exempel:

Porsche tillverkar bilar, men deras kunder köper status i omkörningsfilen.

Häägen-Dazs producerar glass, men deras kunder vill åt den perfekta vuxna njutningen.

Chanel tar fram parfym, men deras kunder vill känna sig vackra.

Detta gäller självklart även våra egna verksamheter.

Vad erbjuder ni och vad köper era kunder?

– André